8/06/2011

Iranian film festival


1st Iranian film festival in Australia has been held at Brisbane Powerhouse until this Sunday August7th.

As we have good Iranian friends and we had never seen any Iranian films, we decided to see one.
We chose the film "Circumstance" which our friend suggested to see one.
This film was expalined on the website as follows:
A diasporic perspective on sexual orientation, class and gender issues in contemporary Iran.

I thought it was entertaining but our Iranian friends weren't very impressed with the film.
They thought there was no depth in the film,  too much exposure and the theme was far from the conventional Iranian films.
She said the director and actors were probably brought up in overseas since their childhood, that is why in many scenes their acting didn't seem natural.

Now I know why people were laughing at rather serious scenes. 
When I see Hollywood film about Japan, there are many scenes that I feel odd. Also when Japanese Americans play Japanese role, often they are somehow different.

Anyway, it was fun night. The theater was almost full and everyone was so lively. Totally different atomosphere from usual.

8月7日の日曜日まで、オーストラリアでは初のイラン映画祭がブリスベンパワーハウスで開催されています。イラン人の仲の良い友達がいるし、イラン映画を見たことがなかったので見に行くことにしました。選んだのは、友達が提案してくれた"Circumstance"という作品。主人公がレズビアンという異色のイラン映画。

私はおもしろいと思ったんだけど、イラン人の友達には不評でした。
中身がないし、露出が多くて、普段見慣れているイラン映画とかけはなれているらしいです。
そして、監督や役者がおそらく子供のころから海外で育っているので、多くのシーンで演技が不自然なんだそう。

なるほど、だからシリアスなシーンでくすくすと笑う声が聞こえてきたんだ。
外国人の私達はまったく不自然と思わないんだけど。
でも確かに、日本を題材にしたハリウッド映画には不自然なシーンがたくさんあるし、日系アメリカ人が演じる日本人役には違和感を感じることが多いから、それと一緒かな。

ま、楽しい夜を過ごせました。映画館はほぼ満席。活気があるというか、イラン人のパワーのようなものを感じました。普段とはまったく違う雰囲気の場でした。